Antreprenorul care vinde cafea la 5 lei va bifa anul acesta pragul de 1 milion de euro

Autor: Ioana Matei Postat la 21 iulie 2016 33327 afişări

Antreprenorul care vinde cafea la 5 lei va bifa anul acesta pragul de 1 milion de euro

O franciză 5 to go presupune o investiţie cuprinsă între 12 şi 20.000 de euro, în funcţie de dimensiunea spaţiului comercial, iar rata profitului ajunge la între 20 şi 30% din cifra de afaceri, astfel că Savopol crede că banii investiţi pot fi recuperaţi în opt luni până la un an. Potrivit lui, afacerea este gândită pe cinci ani, de aceea şi în contractele pe care le încheie este prevăzut acest termen. Mulţi dintre francizaţii lor au două-trei locaţii şi îşi doresc mai multe, potrivit lui Savopol. „Mulţi oameni şi-au dorit să aibă un business în zona cafelei, acum l-am făcut mult mai accesibil şi mult mai facil. Sistemul de franciză îţi asigură un confort, nu eşti independent şi nu iei în piept toate greutăţile“, descrie el franciza 5 to go.

Una dintre dificultăţile legate de dezvoltarea afacerii este legată de găsirea spaţiilor potrivite, care trebuie să fie mici, în zone cu trafic bun, cu un preţ al chiriilor rezonabil, căutate de altfel de majoritatea antreprenorilor din domeniu. „Am preferat să mergem pe locaţii fixe, unde omul poate să intre – avem cel mai mic coffee shop din România, de şase metri pătraţi, la Piaţa Mihalache. Am preferat să fie o locaţie mică, în care clientul să poată socializa cu omul din spatele barului, să se creeze o relaţie, să stai 5 minute, să-ţi verifici mailul şi să pleci.“

Un alt aspect de care s-au lovit a fost legat de înţelegerea conceptului de către clienţi: „Chiar dacă scriam că e 5 to go, că e totul la cinci lei, a durat aproape un an de zile până ca oamenii să înţeleagă că totul este cinci lei“. Nu au conturat un profil al clientului şi observă că acesta variază în funcţie de locaţia cafenelei: „În locaţia de lângă Horoscop, de lângă Mitropolie, oamenii în vârstă preferă prăjiturile vegane, de post şi cafeaua fără zahăr şi fără lapte“. Aspectele birocratice nu le înlesnesc nici ele munca: „După ce s-a întâmplat cu Colectiv a fost o schimbare de legislaţie totală şi birocraţie din ce în ce mai mare: pentru spaţii de 6-15 metri trebuie să faci documentaţie şi hârtii ca şi cum ai deschide un hotel. Era normal să se creeze panică şi să se ia măsuri, dar să nu se exagereze. Spre exemplu, un coffee shop din reţeaua 5 to go pe care urmează să îl tranzacţionăm şi care are toate autorizaţiile va trebui să le obţină din nou după schimbarea proprietarului“, descrie antreprenorul hăţişurile birocratice de care s-au lovit. 

Odată cu dezvoltarea afacerii, a completat oferta cu produse proprii, adiacente cafelei, în colaborare cu câţiva mici producători români: produse de patiserie, cookies, sandvişuri, macarons. Se bucură de efervescenţa din antreprenoriat pe care a observat-o în ultimii ani: „Dacă a fost o perioadă în care toată lumea închidea firme, oamenii se gândesc să îşi deschidă propria afacere sau să plece dintr-o corporaţie spre antreprenoriat“.

Planurile pe termen mediu vizează deschiderea celei de-a doua cafenele în Iaşi, inaugurarea uneia în Constanţa, oraş după care vor urma Timişoara, Cluj-Napoca şi o a doua locaţie în Ploieşti. În acelaşi timp, Radu Savopol lucrează la strategia pentru Polonia. „Este aproape gata planul de dezvoltare pentru Polonia. Probabil la târgul de francize de toamnă din Varşovia o să semnăm şi masterfranciza.“ Negociază cu doi operatori polonezi şi apreciază că vor deschide prima cafenea 5 to go în Varşovia, la începutul anului viitor. „Se potriveşte foarte bine ca monedă cu leul, 1 euro este 4,3 zloţi, e asemănătoare şi fiscalitatea, piaţa de cafea nu e foarte dezvoltată: seamănă cu noi şi pun şi ei la fel lapte în cafea.“ Şi-a propus să urmeze şi acolo modelul din România, astfel că vizează deschiderea în primul an a 5-6 locaţii, urmând să se muleze apoi pe nevoile pieţei. Ia în calcul extinderea şi pe alte pieţe şi are discuţii în acest sens cu potenţiali parteneri din Ungaria şi Republica Moldova.

Viziunea lui Radu Savopol legată de 5 to go se întinde însă pe termen lung. „Industria cafelei există de mii de ani şi dacă ne uităm la ce s-a întâmplat în ţările dezvoltate, vedem că există afaceri care au crescut în zeci de ani de zile. Noi suntem poziţionaţi şi lângă licee, şi lângă facultăţi, şi în zona de birouri, şi în traficul ocazional – oarecum omul se obişnuieşte din copilărie cu noi şi sperăm să crească cu acest business.“ 5 to go evoluează concomitent cu piaţa: antreprenorul mizează şi pe creşterea consumului de cafea pe cap de locuitor; acum suntem printre ultimele locuri în Uniunea Europeană, cu un consum de 2,3 kg de cafea per capita anual, faţă de o medie de 4 kg per capita, potrivit unui studiu publicat de compania de consultanţă şi audit PwC. Potrivit aceleiaşi surse, piaţa autohtonă de cafea este estimată la 420 de milioane de euro, dar un studiu concret despre modul cum este fragmentată piaţa, între retail şi HoReCa, nu există în prezent. „Mai este loc pe piaţa din Capitală a cafelei. O afacere se mai poate dezvolta încă trei - patru ani, după care sunt convins că o să se aşeze şi vor rămâne pe piaţă jucătorii importanţi şi coffee shopurile de specialitate. E loc pentru toată lumea, dar trebuie să faci lucrurile ca la carte.“ Ideile antreprenorului nu se opresc însă aici: în toamnă sau la anul viitor şi-a propus să lanseze un nou concept, „tot în zona corporate HoReCa, axat atât pe food, cât şi pe cafea şi băuturi, un concept mai uşor de accesat de majoritatea corporatiştilor, ceva nou în care să se simtă bine şi în timpul programului, şi după program“. Nu oferă mai multe detalii, dar spune că deocamdată vizează două locaţii pentru dezvoltarea noului concept.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/actualitate/afaceri/antreprenorul-care-vinde-cafea-la-5-lei-va-bifa-anul-acesta-pragul-de-1-milion-de-euro-15534532
15534532
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.