A trecut prin trei crize şi mai mulţi ani de boom, iar acum "vinde" branduri

Autor: Cristina Roşca Postat la 03 iunie 2015 774 afişări

A trecut prin trei crize şi mai mulţi ani de boom, iar acum "vinde" branduri

Lucrează în Unilever de 19 ani, perioadă în care a ocupat diverse funcţii. În aproape două decenii, Ionuţ Ilie a trecut prin mai multe poziţii, a trecut prin trei crize, mai mulţi ani de boom, iar astăzi „vinde branduri". A fost unul dintre primii angajaţi ai gigantului pe piaţa locală, dat fiind că Unilever aniversează anul acesta două decenii de prezenţă directă şi oficială pe piaţa locală. „Nu mi-am desenat paşii în carieră, nu a fost un traseu predefinit. Mai degrabă am primit joburile, nu m-am dus după ele.“ Crede însă că i s-a potrivit domeniul.

Unilever, unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţa de bunuri de larg consum, are în portofoliu atât branduri româneşti precum Napoca sau Dero, cât şi nume internaţionale precum Lipton, Dove sau Rexona şi este prezent cu cel puţin un produs în toate magazinele din România, respectiv în peste 90.000 de unităţi. Unilever este un grup cu activităţi pe mai multe segmente de piaţă, atât alimentare, respectiv condimente, margarină sau dulciuri, dar şi nealimentare – produse pentru îngrijire personală sau îngrijirea locuinţei.

Ionuţ Ilie spune că a avut „o şansă pe care astăzi cu greu o mai poţi avea, şi anume să experimentez toate tipurile de sistem de distribuţie specifice FMCG-ului“: a experimentat negocierea cu aproape toate tipurile de retaileri, atât din punctul de vedere al formatului lor (hipermarket, supermarket, cash & carry, discounter), cât şi din punct de vedere cultural, respectiv stilurile franco-belgian, german, turcesc, italian sau românesc. Mai mult, a fost în piaţă în diferite stadii de dezvoltare şi a lucrat în mai multe ţări din regiunea Balcanilor.

„Povestea‑ mea este povestea multor oameni din generaţia mea care s-au calificat la locul de muncă în meserii despre care nici nu ştiam că există.“ Afirmă că la vremea la care a început să lucreze în Unilever şcoala românească nu avea ceva similar în programă. Apoi adaugă că nici astăzi multe specializări nu sunt acoperite. „Îmi împart timpul între meetinguri strategice sau operaţionale şi discuţii cu oamenii din echipă, cu clienţii sau cu partenerii.“ Conduce diverse proiecte şi este parte din echipe cross-departamentale. În timpul rămas oferă feedback echipei sale, face coaching, recrutează, atunci când este cazul, împreună cu colegii din HR şi „ia decizii mai mari sau mai mici. Sunt slabe şanse să mă plictisesc“.

Unilever South Central Europe, compania care administrează distribuţia prin intermediul căreia produsele companiei ajung în magazine, a terminat anul 2013 cu afaceri de 816,1 milioane de lei (184,6 milioane de euro), în creştere cu 3,3% faţă de 2012, dar cu aproape 16% peste nivelul din 2008, ultimul an de boom. Totuşi, 2008 a fost ultimul an de profit, anul trecut pierderea fiind de 4,8 milioane de lei (1,1 milioane de euro), de 3,5 ori mai mică decât în 2012. Datele pentru 2014 nu sunt publice, iar Ionuţ Ilie nu oferă detalii. Anglo-olandezii mai deţin în România şi activităţi de producţie în judeţul Prahova, unde realizează atât produse alimentare, cât şi nealimentare. Afacerile fabricilor sunt coordonate de la Ploieşti, în timp ce businessul de distribuţie este dirijat din Bucureşti.

„În 2003 m-am mutat în Bucureşti ca să coordonez un proiect de reorganizare a forţei de vânzări, respectiv redesenarea tuturor proceselor, reorganizarea echipelor, a teritoriilor şi a sistemelor de distribuţie. De atunci şi până astăzi, am repetat procesul de încă patru ori pe măsură ce stadiul de dezvoltare al pieţei s-a modificat.“ Lucrează 12 ore pe zi şi recunoaşte că nu pleacă mai devreme de ora 20.00 de la birou, însă în timpul liber se dedică fiului său şi pasiunilor sale, respectiv desenul, călătoriile şi, mai nou, concursurile de public speaking. „Nu sunt talentat, însă sunt fascinat de portret.“

Desenează doar în creion negru, cu focus pe umbre. Lucrează uneori 5-6 ore fără să se desprindă pentru că vrea să vadă opera finală. „Este la fel ca o carte bună. Nu o laşi până nu o termini.“ Acum citeşte multe cărţi de business şi dezvoltare personală, însă îi place să fie la curent cu orice, motiv pentru care se informează în multe domenii, foarte diverse. „Am perioade lungi de pauză în care nu desenez. Uneori mai fac machete de corăbii. Recent, m-am înscris şi într-un concurs de public speaking.“ Totul a pornit de la pasiunea sa de a vorbi şi recunoaşte că inclusiv la muncă încearcă să iasă din sfera corporate şi să meargă pe idei ad-hoc. A făcut asta la aniversarea de 20 de ani a Unilever în România, unde a avut doar patru slide-uri în Power- point, iar restul a fost improvizaţie. La fel ca în business.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/actualitate/afaceri/a-trecut-prin-trei-crize-si-mai-multi-ani-de-boom-iar-acum-vinde-branduri-14391545
14391545
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.