Opinie Bogdan Răduţă, CTO Qualitance: Este realitatea augmentată tehnologia viitorului?

Postat la 08 februarie 2018 390 afişări

Ziua lansării iOS 11, din urmă cu trei luni, intră în istorie drept momentul în care realitatea augmentată a devenit accesibilă pentru sute de milioane de oameni, direct pe smartphone. Arkit, caracteristica de bază a noului sistem de operare, permite crearea cu uşurinţă a aplicaţiilor de realitate augmentată.

Opinie Bogdan Răduţă, CTO Qualitance: Este realitatea augmentată tehnologia viitorului?

Datorită iOS 11, peste 250 de milioane de dispozitive sunt acum compatibile cu aplicaţiile AR create prin ARKit. Dacă ar fi să comparăm extinderea AR versus VR, constatăm că sistemul de operare de la Apple acoperă o piaţă de 20 de ori mai mare decât cea formată din căştile VR vândute la nivel global în 2017.

Un lucru e sigur: ARKit transformă piaţa AR şi, în curând, Apple va deţine cea mai mare platformă AR de pe piaţă. Sunt trei motive solide pentru care susţin acest lucru:

1. Apple poate crea o piaţă nouă. Această companie are o putere de marketing ca nicio altă companie, fiind un brand foarte dorit şi popular.

2. Tot Apple este singura companie care are putere şi control absolut asupra hardware-ului, iar sistemul de operare este special şi exclusiv creat pentru acest hardware.

3. Nu în ultimul rând, Apple oferă aplicaţii de realitate augmentată foarte uşor de folosit, pe un dispozitiv performant pe care utilizatorii îl cunosc şi (poate) îl au deja.

ARKit deschide o lume infinită de posibilităţi în construirea aplicaţiilor AR, iar developerii iOS din întreaga lume nu întârzie să le exploreze. Iată câteva sfaturi utile de avut în minte atunci când dezvoltaţi o aplicaţie folosind ARKit:

1. Rezolvaţi o problemă reală a utilizatorului. Sau - varianta alternativă - creaţi o aplicaţie foarte haioasă (Pokemon Go este un exemplu bun în acest caz). ncercaţi să găsiţi răspunsul la întrebarea: de ce ar scoate utilizatorul telefonul din buzunar şi ar deschide aplicaţia pe care aţi construit-o? Să foloseşti o aplicaţie AR presupune un efort constant de a ţine telefonul în dreptul ochilor. n plus, vă face să arătaţi ciudat. Factorul de devianţă socială nu este de ignorat - trebuie să existe o nevoie reală sau dorinţă din partea utilizatorului de a folosi o aplicaţie AR, altfel este sortită eşecului. 

2. Ţineţi cont că o aplicaţie AR reduce mobilitatea. Utilizatorul trebuie să ţină telefonul cu o mână, iar o tabletă cu două mâini. De exemplu, nu e deloc o idee bună să dezvoltaţi o aplicaţie de realitate augmentată pentru gătit, deoarece utilizatorul nu poate pregăti mâncarea şi ţine telefonul sau tableta în acelaşi timp. Este mai indicat să folosiţi Hololens pentru acest tip de aplicaţii.   

3. Mixul dintre virtual şi real trebuie să aibă însemnătate şi funcţionalitate într-o aplicaţie AR. Nu are sens, de exemplu, să creaţi un TV augmentat care va fi văzut prin ecranul îngust al telefonului. O astfel de aplicaţie nu aduce nimic în plus experienţei de a vedea un film la TV.

Cum revoluţionează AR lumea business?

Realitatea augmentată vă permite să creaţi o mulţime de aplicaţii haioase, e drept. nsă care este valoarea pe care o puteţi aduce folosind ARKit în aplicaţiile business-to-business, astfel încât utilitatea lor să conteze mai mult decât unele dezavantaje, precum imposibilitatea de a le folosi handsfree? Iată două proiecte care arată avantajele realităţii augmentate.

1. Planificare urbană şi mentenanţă pentru infrastructura oraşului

Cu ani în urmă, companiile GIS foloseau un software complex şi maşinării puternice pentru a aduce laolaltă imaginile din Google Street View şi datele din georadar şi astfel să creeze un soi de ”excavare virtuală“ şi să facă planul excavării. Toate aceste operaţiuni se făceau petrecând zile întregi într-un birou, punând datele cap la cap.

Astăzi, putem dezvolta o aplicaţie pe care o instalăm pe un iPad, iar cu ajutorul realităţii augmentate putem vedea informaţiile menţionate anterior la faţa locului, prin transmitere live a informaţiilor de pe internet. Deciziile care altădată durau zile de muncă acum pot fi luate în câteva minute.

2. n noua eră a publicităţii vom folosi ”solidgrams“

Cu ajutorul noilor dispozitive de tipul senzori 3D, camere tip TrueDepth şi kituri de software îmbunătăţite, în curând vom avea o nouă generaţie de Google Glass şi Hololens. Practic, ochelarii AR vor fi viitoarele smartphone-uri.

n filmul Ghost in the Shell apare un nou concept: solidgrams - holograme foarte verosimile afişate ca reclame. Dacă ar fi să reducem aceste efecte la esenţa lor, vorbim despre obiecte 3D animate şi localizate, care pot fi văzute prin ochelarii de realitate augmentată. Crearea unei astfel de aplicaţii ar oferi aceeaşi experienţă ca aceea din film şi ar fi, cu siguranţă, o mare schimbare în piaţa publicităţii.

Realitatea augmentată nu mai este viitorul - este prezentul. Şi, deşi nu reprezintă o piaţă foarte extinsă în acest moment, are potenţialul de a cuceri lumea în aceeaşi măsură în care, de exemplu, App Store-ul a făcut-o la momentul lansării.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.