Afaceri din România care fac bani frumoşi pe seama corporatiştilor

Autor: Ioana Matei Postat la 15 iunie 2014 2553 afişări

Angajaţii din corporaţii au devenit o categorie socială compusă din oameni preocupaţi de aceleaşi lucruri, care au cam aceleaşi nevoi şi care dau dovadă şi de o relativă unitate în gândire. Cine şi cum a reuşit să transforme dorinţele şi preferinţele acestei categorii sociale în afaceri profitabile?

Afaceri din România care fac bani frumoşi pe seama corporatiştilor

Dintre clienţii săi, cea mai mare parte o reprezintă angajaţii din companii, însemnând peste 40%, urmaţi de antreprenori – circa un sfert. „Nu trebuie totuşi să tragem concluzia că munca ne deprimă. Din contră, activitatea profesională este o sursă de satisfacţie simbolică şi materială pentru foarte mulţi oameni, iar absenţa ei, prin şomaj sau incapacitate de muncă, este un factor de risc pentru tulburarea depresivă mult mai semnificativ decât prezenţa ei, fie şi în condiţii de stres moderat“, spune psihologul.

Din calculele sale, depresia angajaţilor din România conduce anual la pierderea a aproximativ 1% din produsul intern brut, mai ales prin costurile indirecte legate de scăderea productivităţii, creşterea numărului de zile de concediu medical, a absenteismului, precum şi a ceea ce literatura de specialitate numeste „presenteism“, respectiv situaţia în care persoana aflată în suferinţă se prezintă la locul de muncă, dar este total neproductivă.

Depresia este în prezent principala cauză de incapacitate de muncă la nivel mondial, conform celor mai recente date publicate de Organizaţia Mondială a Sănătăţii în 2014. Iar vulnerabilitatea faţă de dezvoltarea unei depresii poate avea legătură cu locul de muncă, mai ales în situaţia unui volum de muncă excesiv, situaţie întâlnită în rândul angajaţilor de corporaţii care muncesc mai mult de 12 ore pe zi, dar şi în rândul antreprenorilor. Alţi factori cu influenţă negativă asupra psihicului angajaţilor îi reprezintă hărţuirea psihologică de către superiori sau colegi, rutina şi alte activităţi care generează puţine oportunităţi de învăţare sau dezvoltare profesională şi nivelul de stres ridicat cauzat de responsabilitatea foarte mare asociată cu deciziile zilnice şi deadline-urile extrem de presante.

Enache observă că mai puţin de o treime dintre persoanele afectate de depresie apelează la ajutor de specialitate, ceea ce creează un cadru propice pentru ca boala să devină cronică şi să afecteze grav calitatea vieţii, relaţiile personale şi sociale, activitatea şi performanţa profesională.

Între 5 şi 20% dintre angajaţii din corporaţii consumă „substanţe“ care să-i ajute să fie în formă la locul de muncă, indiferent că este vorba de alcool, cafea, amfetamine sau antidepresive, iar presiunea jobului din multinaţionale începe să aibă efecte din ce în ce mai nefaste asupra comportamentelor manifestate de angajaţi, potrivit unui studiu din 2012 citat de cotidianul francez Les Echos.

ânzătorii de timp. Lipsa timpului necesar l-a inspirat şi pe Dan Mocanu în fondarea afacerii TimePal. După ce a lucrat timp de şapte ani la Microsoft în SUA, Mocanu a pus împreună cu partenerul său Lucian Anghel bazele start-up-ului TimePal, o platformă online care oferă o serie de servicii angajaţilor din clădiri de birouri, cu un program încărcat, precum întreţinerea maşinii sau curăţarea hainelor. Cei doi au investit 200.000 de euro în proiectul lansat în primăvară. Printre serviciile oferite de către TimePal se numără cumpărături, curierat, servicii de curăţare a hainelor, de întreţinere a autovehiculului, co-menzi de cadouri, flori sau masaje.

„Eliberăm din timpul liber pe care angajaţii şi-l încarcă cu treburi gospo-dăreşti, acele ore pe care şi le consumă cu treburi zilnice. În medie, cam 30 de ore se îndreaptă în fiecare lună înspre activităţi gospodăreşti şi organizatorice“, spune Dan Mocanu. Utilizatorii îşi pot crea un cont personal pe platforma online şi comandă din produsele sau serviciile aflate în ofertă. TimePal va prelua comanda, urmând ca asistenţii personali să se ocupe de livrarea ei. „Nu avem o sumă minimă de comandă. Poţi să comanzi chiar şi un singur produs, fără să ai taxă de livrare, pentru că, integrând totul într-o singură clădire, sunt eliminate costurile de transport“, explică Mocanu. Cei doi şi-au propus să extindă serviciile TimePal în una-două clădiri de birouri în fiecare lună, iar până la sfârşitul anului să fie prezenţi în Bucureşti şi în Timişoara, iar ulterior să se dezvolte şi în străinătate. Primele ţări vizate sunt Polonia, acolo unde obiceiurile de consum sunt similare cu cele ale românilor, iar apoi Germania, Marea Britanie şi Statele Unite.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cover story,
/cover-story/afaceri-din-romania-care-fac-bani-frumosi-pe-seama-corporatistilor-12751940
12751940
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.