Povestea antreprenorului român care a lansat unul dintre cele mai importante pariuri tehnologice ale anului

Autor: Ioana Matei Postat la 29 octombrie 2015 2267 afişări

Unul dintre principalele atuuri ale Vector Watch este autonomia ridicată, de până la 30 de zile, şi este o consecinţă a faptului că au construit produsul de la zero în România. Au ales însă să îşi stabilească sediul central al companiei în Marea Britanie şi să coopteze specialişti din toată lumea în proiect. „Este foarte dificil să lansezi un brand internaţional ca brand românesc de ceasuri.“ Proiectul a pornit din România, dar CEO-ul şi designerul Steve Jarvis, care a lucrat anterior pentru Nike, ajută la impunerea mărcii pe piaţa globală. „Să creezi un brand nou înseamnă să creezi un capital de încredere, iar pentru a face acest lucru trebuie să aduci lângă tine oameni sau ţări care să aducă din capitalul lor de încredere deja construit pentru acel brand nou. Ce avem noi în România, pentru ce suntem cunoscuţi? Avem programatori foarte buni, dar cumva doar programatorii şi-au făcut cunoscut un capital de încredere în afară. De ce? Pentru că au venit alte companii, au angajat programatori, iar ei au făcut ce au promis, au construit încredere. Nu a venit nimeni în schimb să ia designeri sau oameni de branding pe care să-i expună în piaţa internaţională şi să vadă dacă sunt buni sau nu, şi astfel România, în afară, are 0 capital de branding, spre exemplu.“ Echipa Vector a atras şi alţi români cu o puternică experienţă în IT, printre care se numără şi Bogdan Ripa, unul dintre fondatorii Interakt Online - compania achiziţionată în 2006 de gigantul american Adobe, şi Bogdan Dumitru, care a lucrat anterior pentru Huawei, Capgemini şi IBM.

Andrei Pitiş ezită să facă estimări exacte despre numărul de unităţi pe care şi-a propus să le vândă anual, dar crede că vor ajunge în top 5 al producătorilor de smartwatch-uri, cu câteva zeci de mii de ceasuri vândute într-un an la nivel global, concurând cu jucători precum Apple, Samsung sau Motorola. Deocamdată, distribuitorul exclusiv al Vector Watch în România este Orange, dar, ulterior, ceasul va fi vândut şi prin intermediul altor parteneri. Julien Ducarroz, directorul comercial al operatorului telecom Orange, spune că este pasionat mai mult de tehnologie decât de ceasuri, deşi el este de origine elveţian. Orange a intrat pe piaţa de wearables în trimestrul patru din 2013, cu produsele Fitbit, Nike şi primul ceas inteligent lansat de Samsung. Înainte de a răspunde la întrebarea referitoare la cât de mare a ajuns această piaţă în România, Ducarroz spune că aceasta trebuie definită: „Există wearables cu specificaţii mai simple şi în acelaşi timp mai accesibile, dar şi altele mai complexe, de exemplu Apple Watch-ul, unul dintre cele mai scumpe ceasuri inteligente.“Ducarroz argumentează că dimensiunea pieţei este influenţată de preţul acestor produse. „Dacă vorbim despre preţ, 299 de dolari în Statele Unite ale Americii sau în Marea Britanie înseamnă că este un gadget de mass market, iar fiecare dintre utilizatorii de smartphone poate fără dificultate să opteze pentru acesta. Dacă ne uităm la piaţa locală, ar fi o minciună să spunem că acesta este un produs accesibil“, spune Ducarroz referindu-se la Vector Watch. Directorul comercial al Orange consideră că unu din doi utilizatori de smartphone va folosi un smartwatch în maximum doi-trei ani. „Este în continuare o piaţă nouă, o putem asemăna cu începutul smartphone-urilor: multă lume întreba de ce ai nevoie de ele şi de ce sunt prea mari, şi uitaţi-vă acum: cu cât mai mari, cu atât e mai bine.“ Iar dispozitivele conectate vor deveni din ce în ce mai multe. „Telefonul devine practic o telecomandă a vieţii tale. Vor exista din ce în ce mai multe translatări de acest tip, funcţionalităţi luate din creier şi puse pe telefon. Următorul pas va fi să mergem mai departe şi telefonul să devină doar un procesor, iar în jurul telefonului să existe mai multe obiecte conectate.“

Potrivit lui Ducarroz, piaţa totală de smartphone-uri este de aproximativ 1,2 milioane unităţi vândute anual, aşa că se aşteaptă la între 0,1 şi un milion de obiecte conectate. Ducarroz spune că în prezent 6 din 10 persoane cumpără un smartphone, dar că există în continuare oameni care îşi doresc un simplu telefon şi că va începe în curând o piaţă „retro“ a celor care se întorc la primele lor telefoane. „Mult din utilizarea smartphone-urilor merge către notificări, alerte şi mesaje, chiar şi Facebook ar putea să scadă la un moment dat“, observă şi Pitiş.

După lansarea oficială din Statele Unite ale Americii, urmează lansarea în alte ţări vorbitoare de limba engleză, franceză şi germană. Vorbind la modul general, Andrei Pitiş spune că în întreaga Europa există o problemă referitoare la finanţarea start-up-urilor, prin comparaţie cu Statele Unite ale Americii. „Încercăm să obţinem finanţare şi din alte ţări şi sperăm să reuşim pe viitor, dar ca să obţinem finanţare din State, spre exemplu, trebuie să avem un birou serios acolo.“

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/business-hi-tech/povestea-antreprenorului-roman-care-a-lansat-unul-dintre-cele-mai-importante-pariuri-tehnologice-ale-anului-14865665
14865665
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.