Atacul este cea mai bună tactică de apărare. Studiu de caz: Cemacon

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 06 septembrie 2013 2365 afişări

Deşi piaţa de construcţii a scăzut în primele şapte luni ale anului cu 5-10%, producătorul de cărămizi cemacon a bifat o creştere a afacerilor de 35% în primul semestru. O nouă dovadă că atacul este cea mai bună tactică de apărare.

Atacul este cea mai bună tactică de apărare. Studiu de caz: Cemacon

ANALIZÂND CEI TREI ANI DE CÂND ESTE RESPONSABIL DE TRAIECTORIA COMPANIEI, Stoleru arată că la finalul lui 2012 cota de piaţă ajunsese la 12%, dublă faţă de 2010, iar ţinta pentru anul în curs este o felie de 16% din vânzările de cărămizi. „Acest rezultat este cu atât mai important cu cât toţi producătorii au supracapacitate de producţie şi competiţia este acerbă.„ În 2012, gradul de utilizare a capacităţilor de producţie a fost de doar 45%, conform informaţiilor companiei de cercetare de piaţă InterBiz. Capacitatea totală de producţie a fabricii Cemacon este de aproximativ 400.000 metri cubi pe an, iar Liviu Stoleru estimează că în 2013 utilizarea acesteia va depăşi 85%, diferenţa fiind cauzată de opririle pentru revizii tehnice şi investiţiile în curs.

În acelaşi interval de trei ani, Cemacon a devenit al treilea producător de blocuri ceramice la nivel naţional, un salt important de pe locul opt, pe care îl ocupa în 2010. Reţeaua de distribuitori a ajuns la 150 de parteneri, de 15 ori mai mult decât anul în care Stoleru a preluat conducerea firmei, al cărei acţionariat s-a schimbat fundamental, aproape 80% din acţiuni fiind deţinute de investitori instituţionali. Mai mult, producătorul are o nouă identitate - „am ales să investim în rebranding şi să comunicăm în condiţii de criză, când cele mai multe companii nu investesc în marketing„. Între paşii care să diferenţieze însă compania de imaginea unei întreprinderi învechite un punct important îl reprezintă chiar portofoliul de produse. „Ne-am diferenţiat, inclusiv printr-un portofoliu de produse complet nou; am lansat cinci produse noi, cu multe avantaje faţă de soluţiile obişnuite", susţine Liviu Stoleru.

În noile condiţii de piaţă, o schimbare atât de dramatică era necesară. Faţă de iureşul din domeniul construcţiilor în perioada de creştere economică, acum viteza a scăzut considerabil, iar comportamentul de consum s-a schimbat radical. Pe de o parte dezvoltatorii aproape au dispărut, numărul acestora fiind extrem de redus, arată Stoleru. Pe de altă parte constructorii se luptă cu probleme de lichiditate şi îşi găsesc foarte greu clienţi, iar „presiunea se resimte şi la nivelul producătorilor, în ce priveşte riscul de neîncasare„. Iar consumatorul final „este mai greu de convins să demareze un proiect nou, în cazul în care deţine resurse financiare, şi aproape imposibil, în cazul în care are nevoie de finanţare".

CA ŞI ÎN ALTE DOMENII, CONSUMATORII SUNT TOT MAI CUSURGII ŞI REFUZĂ ORICE RABAT. „Atât constructorii, cât şi beneficiarii finali doresc un produs bun, care se zideşte uşor şi repede, cu un consum redus de materiale auxiliare. Cu alte cuvinte, să finalizeze cât mai repede construcţia, în condiţii eficiente de cost, dar la un nivel calitativ ridicat."

Directorul general al Cemacon este însă optimist deopotrivă în ce priveşte evoluţia companiei pe care o conduce şi a pieţei, în general, al cărei potenţial este de dublare, în opinia sa. „Tocmai pentru că există un potenţial de creştere important al pieţei construcţiilor şi o nevoie reală, naturală, de locuinţe, impactul crizei a fost atât de devastator. Investiţiile în construcţii, mai ales cele în infrastructură, au un efect de domino: stimularea consumului de materiale de construcţii, creşterea afacerilor firmelor de construcţii, mai multe locuri de muncă etc.„, conchide Liviu Stoleru.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/analize/industrie/atacul-este-cea-mai-buna-tactica-de-aparare-studiu-de-caz-cemacon-11297082
11297082
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.