Cum să faci business fără să înfiinţezi o companie

Autor: Florin Casota Postat la 03 martie 2017 5287 afişări

N-ai firmă? Închiriază una! Ai vreo idee de business sau încerci să câştigi ceva suplimentar ca freelancer, dar nu vrei să‑ţi baţi capul cu înfiinţarea unei companii? Dacă ar fi o metodă prin care ai putea să dai drumul la afacere fără să fii nevoit să-ţi baţi capul cu hârţogăraie? Cam aşa cred că ar suna pitch-ul lui Slavko Ples, croatul care a înfiinţat Winglio, prin intermediul căruia utilizatorii pot beneficia de un cadru legal de funcţionare a afacerii fără să fie nevoiţi să-şi creeze propria companie.

Cum să faci business fără să înfiinţezi o companie

STUDII DE CAZ


UBER

În 2010 o companie numită UberCab a intrat piaţa din San Francisco oferind servicii de taxi prin care simpli şoferi puteau transporta pe oricine care comanda o cursă de pe telefonul mobil. Acum Uber se numără printre cele mai mari servicii de transport cu maşina de lume, dar nu are ca angajaţi şoferi auto profesionişti şi nici nu deţine autovehicule (cu excepţia unei mici flote experimentale de automobile care se conduc singure). Uber este evaluată la 69 miliarde dolari, mai mult decât oricare alt start-up de tehnologie privat. Fondatorii afacerii Trevor Kalanick şi Garrett Camp au averi nete estimate la aproximativ 6 miliarde dolari fiecare.

Uber a luptat cu rivalii şi cu autorităţile de reglamentare, chiar şi în România, unde Camera Deputaţilor a adoptat proiectul de lege prin care se interzice transportul în regim de taxi de către persoane care nu sunt transportatori autorizaţi. Cu toate acestea, evaluarea start-up-ului este într-o continuă dezvoltare, iar investitorii sunt tot mai tentaţi să mizeze tot mai mult pe Uber.

Iar totul a pornit în 2008 când Trevor Kalanick, fondatorul companiei, a participat la o conferinţă şi unde a aflat că ar putea realiza un serviciu low-cost de black-cab care să poată fi accesat de pe un smartphone. La momentul respectiv, cursa era mult mai scumpă decât azi, dar oferea posibilitatea de a comanda o maşină prin simpla apăsare a unui buton.

AIRBNB

Ideea fondării Airbnb le-a venit lui Brian Chesky şi lui Joe Gebbia în 2007, în timpul unei conferinţe: toate camerele de hotel erau ocupate, aşa că Brian Chesky şi Joe Gebbia s-au gândit să închirieze apartamentul lor pentru câteva zile pentru a câştiga nişte bani. Au închiriat imediat spaţiul, aşa că au decis să pornească un business având la bază această idee.

În 2008, anul în care compania a fost fondată, Airbnb căuta să strângă 150.000 de dolari de la investitori. Brian Chesky a mers la şapte firme de investiţii şi a fost refuzat de toate; cinci dintre acestea au declinat oferta de a investi în Airbnb, iar celelalte două firme nici nu s-au obosit să-i răspundă. Investitorii au refuzat fie pentru că o astfel de investiţie nu intra în aria lor de interes, fie din cauza lipsei de entuziasm a consumatorului pentru afaceri legate de călătorii. În momentul acela, cine era de acord să finanţeze compania cu 150.000 de dolari primea 10% din acţiunile firmei. În prezent, Airbnb este evaluată la 30 de miliarde de dolari.

În 2015, Brian Chesky a fost numit de către Forbes unul dintre cei mai bogaţi antreprenori de sub 40 de ani; în acelaşi an, preşedintele american Barack Obama l-a numit „Ambasador al antreprenoriatului global”. În prezent, Brian Chesky are o avere estimată la 3,3 miliarde de dolari.

BLABLACAR

BlaBlaCar funcţionează pe aceleaşi principii ca Uber, dar transportul persoanelor se face pe distanţe mai mari, dintr-un oraş în altul. Startup-ul a fost fondat în 2006 de Frédéric Mazzella, iar în prezent operează în 22 ţări, printre care Franţa, Germania, Ungaria, Spania şi India. BlaBlaCar a devenit unul dintre cele mai puternice start-up-uri din domeniul tehnologiei şi face parte din aşa-numitele companii „unicorn”, fiind evaluată în prezent la 1,5 miliarde de euro.


Alte companii care abordează acest concept de sharing economy provin din mai multe ţări şi domeniii. Streetbank este un serviciu prin intermediul căruia vecinii pot împărţi uneltele sau alte bunuri, în loc să cumpere altele noi, Parkatmyhouse le permite utilizatorilor să-şi închirieze spaţiul de parcat, iar Vinted le oferă clienţilor posibilitatea de a face schimb de haine.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.